Участието в готвенето възпитава полезни умения у децата
Снимка: Getty
Помощта у дома и в домакинството възпита инициативност, отговорност, прави детето по организирано и му помага да работи в екип.
Затова готвенето, заедно с мама, е идеално занимание. И то на всяка възраст. Експерти обясняват кои задължения може да делегирате на детето в зависимост от възрастта.
2-4 годишни: Разделете съставките в купички и разбъркайте
„Включването на децата в кухнята в ранна възраст (на възраст 2-4 години) може да им помогне да развият житейски умения, а за вас да е решение, ако то е злоядо и придирчиво към храната“, обяснява детският диетолог Амбър Роденас.
На тази възраст се оформят хранителните предпочитания и се придобива автономия. Тогава най-често се проявят и капризите към храната.
Изберете и предложете на хлапето дейности в кухнята, които насърчават двигателното развитие и помагат за пълноценното използване на сетивата – докосване, мирис и вкус.
Например, помолете детето на възраст между 2 и 4 години да изсипе предварително отмерено брашно в купа за смесване – това му дава възможност да усети брашното, да види как пада в купата и да формира визуално и тактилно разбиране за тази съставка.
Малките също могат да размесват/разбъркват тестото или салатата, докато мама или татко държат купата.
4–7 години: Помощ при подреждане масата и да отсервиране
Мразите да почиствате кухнята и масата? Можете да поверите тази работа на вашите хлапета още преда да се тръгнали на училище.
Този вид организационна работа ще им помогне да развият много умения.
Снимка: Getty
„Например, подреждането на маса подобрява когнитивните умения като търсене на прилики и съвпадения, многоетапни посоки и определяне на отдясно/ляво и то от различна гледна точка“, казва Мишел Шварц, детски трудов терапевт.
Основното тук е да дадете на детето ясни инструкции.
5-8 години: готвене на прости ястия, определяне на стъпките на рецептата
Когато децата достигнат тази възраст, те имат способността да следват списък с инструкции в хронологичен ред. Ето защо детският невропсихолог и писател Сара Алън вярва, че детето вече може да следва етапите на рецептата.
„Най-добрият начин да стимулирате мозъка по време на готвене е да активизирате на глас целия познавателен процес. Питайте: Какво е първо, яйцата или брашното? Кога да поставим ястието във фурната? Какво се случва с храната, ако включа котлона на пълна мощност?
Тези подсещащи въпроси изискват мозъкът на вашето дете да установи невронните връзки, необходими за решаване на проблеми“, обясни Алън.
Снимка: Getty
Психологът дори съветва да играете на забавна игра "Какво е първо?".
Репетирайне с игри последователността (напр. „Би ли сложил първо маслото в тестото, а след това яйцата?“)
Колкото по-емоционално е детето, толкова по-добре протича учебният процес.
8–10 години: Корекция на рецептата
Учениците от началното училище могат да използват уменията, които са научили в часовете по математика, например, за да удвоят рецепта и да направят вечеря за цялото семейство.
Така хем ще упражнявате математиката, хем готвенето ще изисква умствени усилия.
Това е наистина мултисензорно изживяване със страхотни визуализации.
Снимка: Getty
9-12 години: работа с по-опасни кухненски уреди (под наблюдение)
Децата на възраст между 9 и 12 години могат да поемат по-голяма отговорност в процеса на готвене. Те вече могат да използват ножове и да готвят сами направо на печката. Разбира се, от съображения за безопасност тези задачи трябва да се изпълняват, когато има възрастен наблизо.
13-15 години: Следват по-сложни рецепти и поемат инициатива в кухнята
Началото на пубертета сигнализира за началото на нова фаза на учястие в кухнята.
„Тийнейджърите могат да направят своя собствен диетичен избор, да научат как различните храни влияят на това как изглеждат и се чувстват и да намерят начин да бъдат по-независими“, казва лицензираният клиничен психолог д-р Алисън Кава.
Един тийнейджър с отношение към готвенето се превръща в способен готвач със собствено мнение за съставките и приготвянето на храна.
Дайте му пълна автономия.
16-17 години: напълно готово ястие
„Когато помолите 16- или 17-годишно момче да създаде свое собствено меню и да поеме водеща роля в пазаруването на хранителни стоки и приготвянето на храна, ще овиши самочувствието и ще му даде шанс да покаже на семейството своето умения”, обяснява клиничният консултант по психично здраве и психотерапевт Чадни Дрю.
Освен това тези дейности възпитават необходимите умения за планиране и организация, които ще му помогнат да се ориентират по-добре в живота на възрастните.
Мона Василева
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари